Vragen? Mail ons | Support | Contact

Youtube

Inloggen op Control Panel

Email verificatie

Gepubliceerd op 30 September 2014

Categorie: Domeinnamen

Indien u een domeinnaam met de extentie .com / .net/ .org/ .info heeft geregistreerd dient u onderstaande melding goed door te lezen.

Hierbij informeren wij u dat Watsnel verplicht is om de geldigheid van elk e-mailadres te controleren dat wordt gebruikt voor gTLD registratie. gTLD's omvatten alle extensies welke geen landcodes (ccTLD) hebben: zoals .com, .net, .info, etc

Het is zeer belangrijk om e-mail verificatie te voltooien om ongewenste verwijdering van de domeinnaam te voorkomen. ICANN eist van ons dat dat wij het emailadres controleren bij de volgende gevallen: 

  • Registratie van een nieuwe domeinnaam
  • Een bestaand domein is bijgewerkt naar een nieuwe eigenaar
  • Het emailadres dat gebruikt wordt als eigenaar contact voor een of meer gTLD registraties, wordt bijgewerkt met een niet-geverifieerde e-mail adres
  • En minder voor de hand: als de informatie ons bereikt dat een eerder geverifieerde e-mail adres niet meer geldig is, bijvoorbeeld een klacht of een bounce op een e-mail die Watsnel verzond naar dat adres.

Tenzij een van de bovenstaande gebeurtenissen gebeurt, zullen bestaande e-mailadressen - adressen die reeds in gebruik zijn - niet worden onderworpen aan een controle.

 

Verificatieproces

Als een van de bovenstaande gebeurtenissen plaatsvindt, wordt het verificatie proces gestart. Dat bestaat uit de volgende stappen:

  • Een eerste e-mail wordt door Openprovider naar de domeinhouder gestuurd om hem te vragen om op een link te klikken welke zijn e-mail adres zal bevestigen.
  • Als er na 7 dagen geen bevestiging is ontvangen, wordt een tweede e-mail gestuurd naar de domeinhouder, om hem aan te sporen om zijn e-mail adres te bevestigen.
  • Op hetzelfde moment wordt een e-mail naar Watsnel gestuurd om ons te informeren over het feit dat het e-mailadres nog niet is bevestigd.
  • Als na nog eens 7 dagen nog geen bevestiging is ontvangen, is de verificatie mislukt en ontvangen wij een melding hierover.

Zodra een e-mail adres wordt bevestigd, wordt het gemarkeerd in ons systeem. Zolang het is geverifieerd, wordt geen nieuwe verificatie vereist. Theoretisch kan een verificatie eeuwig duren (tot informatie ons bereikt dat het e-mail adres niet meer geldig is).

 

Opschorting van het domein

Als de verificatie mislukt (na 14 dagen geen reactie), moet Openprovider, volgens de ICANN contracten, elke gTLD registratie schorsen dat hetzelfde e-mail adres gebruikt als contactmailadres van de domeinhouder. Schorsing van een domeinnaam betekent dat Openprovider de status clientHold plaatst, waardoor het domein onbereikbaar wordt. Website noch e-mail of andere verwante diensten zullen meer functioneel zijn.

Niet in slagen om een e-mailadres te bevestigen kan dus leiden tot een schorsing van veel meer domeinen. Er zijn twee manieren om het de domein (en) weer te activeren:

  • Voltooi het verificatieproces. De link in de e-mail is nog steeds geldig. Als de e-mail niet is ontvangen en het e-mailadres nog steeds functioneel is, kunnen wij de e-mail weer naar u verzenden.
  • Of verander het e-mailadres naar een andere. Dit dient u ons per mail door te geven zodat wij dit voor u kunnen wijzigen. Als het nieuw e-mail adres al is geverifieerd, zullen alle domeinnamen onmiddellijk worden geactiveerd. Als dat e-mail adres nog niet is geverifieerd, zal domeinen zodra de nieuwe verificatieproces is voltooid worden geactiveerd.

 

Dubbele verificatie

In sommige gevallen moet een e-mailadres meerdere keren worden geverifieerd. Bijvoorbeeld, als u uw com domeinen bij GoDaddy en uw NET domeinen bij Watsnel heeft geregistreerd, zullen beide agenten nodig zijn om het e-mail adres te verifiëren. Het is belangrijk dat beide controles worden uitgevoerd, anders kan GoDaddy uw com domeinnaam opschorten of Openprovider uw NET domeinnaam.


Mocht u nog verdere vragen hebben, kunt u ons hierover mailen: klantenservice@watsnel.nl